Catatan lambaian kaabah- Bahagian 3

Hari ketiga--


Rombongan kami melawat Jabal Rahmah seawal pagi untuk menziarah. Sampainya di sana, saya terjumpa lelaki yang wajahnya seakan raan semaktab saya dahulu. Memang benar beliau adalah rakan semaktab saya dan suami dahulu. 


Ajaib!


Kerana kami tidak pernah berjumpa selepas SPM Tahun 2000. Lalu saya teringat tentang cetusan hati saya  tentang cerita Adam dan Hawa berjumpa di rak kasut pintu masjidil haram setelah bertahun-tahun terpisah. Dalam kalangan jutaan manusia.


Allah berbicara lagi dengan saya. Bahawa DIA maha berkuasa dan mampu membuat apa-apa yang tidak logik di akal manusia. 


Rasa sangat gerun ketika itu.


Tengah hari--


Lewat pulang dari masjidilharam. Sarapan sudah habis. Tinggal jemput-jemput sahaja. Alhamdulillah dapat alas perut.


Usai bermiqat di Taneem, kami ke masjidilharam semula. Untuk solat Zohor dengan berihram.


Dalam perjalanan. Beritahu suami mahu makan roti nanti. Roti nan. Roti pita. Tak kisah. Selepas selesai umrah jika sempat. Ataupun selepas Asar.


Selepas solat Zohor, seorang wanita tua di saf hadapan saya memandang ke belakang sambil tersenyum.


Mungkin dari Iran. atau Bosnia. atau Kazakhstan. Saya tidak pasti.


Tiba-tiba beliau hulurkan sekeping roti kepada saya. di tambah dengan keju masam bercampur jeruk buah zaitun.


MasyaAllah! Tabarakallah!


Di sini---
Setiap perkataan
Setiap lintasan hati
adalah DOA..

Mekah..
kota keajaiban. bukan Genting! 



Bersambung...

Comments

Popular posts from this blog

Saya berjaya VBAC !!

keberanian muncul juga... (^_~)v