Lambaian itu..


Hari itu hari Ahad. 


Semua orang bersiap-siap untuk menunaikan tanggungjawab masing-masing. Demi melihat perubahan negara. Untuk 5 tahun lagi. 


Termasuklah saya. Tapi saya tidak dapat menunaikan tanggungjawab itu buat pertama kalinya. Saya mempunyai tanggungjawab yang lebih besar.


Bakal menunaikan sebahagian daripada rukun islam. Walaupun belum sempurna rukun yang kelima itu. 



Saya dan suami dihantar ke KLIA  oleh mama,abang dan kakak ipar saya. Cukup di pintu masuk balai berlepas. Mereka segera pulang. Tinggallah kami menyorong bagasi ke kaunter check-in. Hanya kami berdua. Tiada saudara mara yang mengiringi.



Saya capai handphone. Cuba menelefon anak-anak di kampung sekali. Tiada sebarang dering. Semenjak semalam. Tiada dering.



Hampa!



Sewaktu berada dalam ruangan berlepas, saya cuba lagi beberapa kali menelefon anak-anak di kampung. Masih tiada sebarang dering. Cuba tenangkan hati. Saya buku panduan haji dan umrah.



Satu ayat dalam buku itu membuatkan saya  sangat-sangat terkesima.



"Perjalanan ke rumah Allah ini menuntut pengorbanan yang besar kerana mungkin kita tidak akan pulang semula ke sisi keluarga tercinta..."


Sekali lagi saya cuba menelefon anak-anak di kampung. Masih tiada dering.


Lalu air mata jatuh berderai..


Sedih kerana tidak dapat mendengar suara anak-anak sebelum memulakan perjalanan menyahut lambaian itu. Saya akur. Ini baru permulaan ujian daripada Allah kepada saya.


Dalam hati


Andai saya tidak kembali lagi.... (T_T)



Bersambung..



Comments

Popular posts from this blog

Saya berjaya VBAC !!

keberanian muncul juga... (^_~)v

Catatan lambaian kaabah- Bahagian 3