Catatan lambaian kaabah- Bahagian 1


Mekah.


Terletaknya Masjidilharam. Di dalamnya terdapat kaabah. Penunjuk arah kiblat buat semua umat islam di dunia.


Saya tiba di Tanah haram kira-kira jam 10 malam. Masjidil haram kelihatan sangat jelas walaupun di malam hari. Pancaran lampu yang sangat indah. Biarpun saya hanya melihat dari dalam bas yang bergerak.


Rombongan saya tiba di hotel yang jaraknya kira-kira 400m dari Masjidilharam. Kami memulakan umrah yang pertama pada malam itu juga kerana telah bermiqat sewaktu dalam penerbangan. 


Sewaktu sampai di pintu masjidilharam, perasaan syukur yang teramat sangat menjalar seluruh badan kerana berpeluang menjejakkan kaki di sini. Lantas perlahan-lahan saya mengekori rombongan saya untuk menunaikan umrah kami.


Alhamdulillah.


Tidaklah susah seperti yang saya jangkakan. Bahkan sangat menyeronokkan. Selesai bertahalul, saya dan suami pulang ke hotel untuk berehat.


Pagi-- 


Bumi mekah disirami dengan hujan. seolah-olah meraikan kedatangan kami ke sini. Masha Allah. Terlalu hebat kurniaan-Mu kepada kami. 


Petang--


Dalam keterujaan menyaksikan pemandangan di sekeliling Masjidilharam, terdetik di hati saya tentang cerita Adam dan Hawa di mana Aaron Aziz berjumpa semula dengan Nadia Nisa di hadapan rak kasut di pintu Masjidilharam. 



Masakan dalam lautan manusia begini mereka dapat berjumpa. Hanya cerita fantasi dalam sebuah novel.


Selesai solat Asar, saya bergegas untuk keluar. Tiba-tiba saya terlihat seorang lelaki berjubah yang melintas di hadapan saya. Wajahnya seakan rakan semaktab saya dahulu. 


Kata hati. Mungkin pelanduk dua serupa.


Malam---


Saya bersolat di ruang bawah Masjidilharam. Selesai solat maghrib, saya berjalan menuju ke tangki air zam-zam. Mencari tangki air zam-zam yang tidak sejuk.


Bismillah..



Satu cawan. Lega. Satu cawan lagi. Alhamdulillah..



Tiba-tiba kepala saya diketuk. Saya hanya biarkan. Masih kepala saya diketuk. Saya curiga. Tangki air zam-zam di kiri dan kanan masih kosong.



Kanak-kanak nakal mungkin?



Saya mendongak. Seorang wanita arab menunjukkan isyarat air untuk bayinya. Lantas saya hulurkan secawan air zam-zam yang tidak sejuk kepadanya untuk diberikan kepada bayinya.


Saya kembali ke saf terdahulu. Tiba-tiba datang orang arab menghulurkan cawan dan menuangkan air teh kepada saya. Dan hanya saf saya yang beliau berikan air teh tersebut. Walhal beratus-ratus saf lagi disekeliling saya.


Alhamdulillah.



Allah balas dengan segera walaupun niat saya ikhlas menolong wanita arab dan bayinya sebelum itu.


MasyaAllah! Tabarakallah!


Di sini---
Setiap perkataan
Setiap lintasan hati
adalah DOA..
Bersambung...


Comments

Popular posts from this blog

Saya berjaya VBAC !!

keberanian muncul juga... (^_~)v

Catatan lambaian kaabah- Bahagian 3